Czas czytania: 4 minuty

7 rzeczy o których musisz pamiętać podczas tworzenia strony www

Wszyscy znamy powiedzenie „Nie ma Cię w internecie? nie istniejesz!“ Tylko czy w roku 2019 jest jeszcze jakaś aktywnie działająca firma która nie zaznacza swojej obecności w internecie?!
Trzeba jednak zaznaczyć, że „bycie w Internecie” to nie tylko posiadanie tam swojej strony internetowej.
Współczesna firmowa strona www powinna nie tylko prezentować firmę internautom, ale także ją reprezentować i wchodzić z internautami nimi w interakcje.

Do tego celu świetnie sprawdzą się szeroko rozwinięte media społecznościowe i platformy typu marketplace, które pozwalają na dotarcie do dużego grona odbiorców.
Zaprojektowanie, tworzenie i utrzymywanie strony internetowej powinno być zatem przemyślane i zrealizowane właściwie.

1. PLAN

Od czego zacząć? Od planu!

Przed rozpoczęciem projektowania strony należy jak najdokładniej opracować plan działania. Przede wszystkim zdefiniować cel jaki ma realizować strona.
Przemyślana strategia pomogą w realizacji projektu witryny, ponieważ już na etapie projektu uwzględnia Twój plan i sposób w jakim planujesz się rozwijać.

statystyki stron www
*żrodło: https://www.experiencedynamics.com/

Strona internetowa to często pierwszy kontakt Twojego klienta z firmą, a aż 94% użytkowników pierwsze wrażenie na temat strony wiąże z jej wyglądem*. Dlatego musisz wiedzieć jakie elementy powinna posiadać Twoja storna internetowa, jaki przekaz mają kreować i jak będą ewaluować.

2. DESIGN

Przysłowie „Jak Cie widzą, tak Cie piszą”jest z nami od wieków ale dotyczyć też może wyglądu Twojej strony internetowej. To jak internauci odbiorą prezentację Twojej firmy w internecie będzie miało znaczący wpływ na ich decyzje.

Aż 88% internautów deklaruję, że raczej nie wraca na strony które okazały się mało użyteczne/przyjazne*
strony www statystyki
*żrodło: https://www.experiencedynamics.com/

Układ elementów czy zastosowane grafiki powinny być nie tylko miłe dla oka, ale także przyjazne dla potencjalnych użytkowników którzy szukają konkretnej informacji. Jeżeli strona ma skomplikowaną nawigację, zniechęci użytkownika to dalszego przebywania na stornie powodując wzrost współczynnika odrzuceń.
Elementy wizualne muszą przykuwać jego uwagę, ale powinny też przekazywać prosty przejrzysty komunikat.

3. CONTENT

Opracowałeś plan, przemyślałeś układ, zadbałeś o właściwy design strony. Jednak to wszystko na nic jeżeli nie będziesz miał na swojej stronie wartościowych treści. Internet jest źródłem informacji i należy o tym pamiętać. Najważniejsza rzeczą na Twojej stronie jest właściwa treść. Wszystkie starania które poczynisz aby przyciągnąć użytkownika, budżet który przeznaczysz na reklamę mogą okazać się zmarnowaniem czasu i pieniędzy jeżeli użytkownik nie znajdzie na Twojej stronie tego czego szukał… lub tego co oferowała wykupiona przez Ciebie reklama strony.
Warto też pamiętać o tym że regularna aktualizacja treści na stronie ma duży wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto publikować aktualności związane z działalnością firmy, ciekawostki branżowe lub inne angażujące treści.
Najważniejsze, zainteresować odbiorcę. Im ciekawsze treści tym potencjalni klienci chętniej odwiedzą witrynę, generując przy tym ruch i zwiększając szanse na zakupy.

Jednak najlepsze i najciekawsze strona internetowa nie przyniesie oczekiwanych rezultatów jeżeli użytkownicy jej nie znajdą. Dlatego przyjrzymy się teraz temu co przekłada się na ruch na stronie….

4. SEO i Generowanie ruchu

Wiele elementów przekłada się na ruch na stronie. Zaczynając od szeroko rozumianej optymalizacji strony, kończąc na płatnej reklamie w wyszukiwarce.
Niepodważalnym atutem jest również aktywność w mediach społecznościowych, czy wysyłanie regularnych newsletterów.
Wszystkie działania należy prowadzić spójnie i często jednoczenie powtarzając do znudzenia dwie czynności: testowanie i optymalizacja.
To jaką strategię wybierzesz zależy przede wszystkim od Twoich celi biznesowych i budżetu. Specjaliści od pozycjonowania mają często już swoje sprawdzone metody działania, więc warto przemyśleć możliwość skorzystania z ich usług.
Trzeba przy tym pamiętać, że nikt nie zna algorytmu który segreguje strony w wyszukiwarce, zatem wszelkiego rodzaju obietnice osiągnięcia 1 strony w wynikach wyszukiwania w miesiąc należy włożyć między bajki lub przypomnieć sobie wtedy znaną dewizę polityków „Nikt Wam tyle nie da co ja Wam obiecam”
SEO jest procesem długotrwałym i złożonym, nie polega jedynie na optymalizacji strony czy pozyskiwaniu linków. Wszystkie działania które wpływają na pozyskiwanie organicznego ruchu z wyszukiwarki są działaniami SEO.

5. Szybkość działania

Szybkość działania stron w czasach szerokopasmowego internetu wydaje się być naturalnym. Nie zawsze jest jednak tak że strona wczytuje się szybko, czasami trzeba zwyczajnie o to zadbać. Wszystkie elementy na stronie powinny być maksymalnie zoptymalizowane pod kątem szybkiego wczytywania treści. Jeżeli użytkownik będzie musiał czekać to zwyczajnie opuści stronę a efekt tego postępowania odczujemy w rosnącym współczynniku odrzuceń.
Kolejnym istotnym aspektem zachęcającym do dbania o czas wczytywania strony jest szybkość działania Googlebota. Jeżeli strona jest lepiej zoptymalizowana pod kątem wczytywania robot Googla przemierzy więcej stron w obrębie witryny niż zrobiłby to w przypadku wolniejszej strony.

6. STATYSTYKI

strony internetowe statystyki

Statystyki a właściwie ich analiza pozwala dowiedzieć się które działania przynoszą najlepsze wyniki, lub którym należy zwiększyć budżet czy też zoptymalizować.
Aby zgromadzone dane i ich zmiany były wyraźnie widoczne analizowanie statystyk powinno obejmować okres od 6 miesięcy w górę. W krótkim okresie nie jesteśmy w stanie stwierdzić które działania wykazały skuteczność.

Dzięki statystykom możemy sprawdzić, jakie produkty cieszą się ich największym zainteresowaniem klientów, skąd klienci trafiają na stronę, ile czasu spędzają, jaki procent dokonuje zakupu lub innej pożądanej akcji np. zapisania do newslettera.

7. BEZPIECZEŃSTWO STRONY

Zakładając stronę internetową często pomijamy kwestie bezpieczeństwa. Oczywiście dostawcy usług hostingowych zazwyczaj gwarantują bezpieczeństwo i ochronę naszych danych. Natomiast jeżeli korzystamy z usług jednego z popularnych systemów CMS warto również samodzielnie zadbać o ochronę dostępu do naszego panelu administracyjnego. Po uzyskaniu dostępu do naszego konta szkodliwy skrypt może zrobić wszystko co tylko zaplanował jego twórca. Dlatego należy regularnie aktualizować wersję systemu CMS i wszystkich elementów dodatkowych (np wtyczek).
Korzystać z dodatkowych zabezpieczeń przy logowaniu się do konta (np. uwierzytelnienie za pomocą naszego nr tel) i przede wszystkim dbać o bezpieczeństwo komputera z którego logujemy się do systemu. Są to podstawowe zasady bezpieczeństwa które należy bezwzględnie przestrzegać.